CAIAs julkalender är en besvikelse – men kan vi låta Bianca Ingrosso vara ifred?
Visa detta inlägg på Instagram
I skrivande stund är jag begravd av alla kalendrar som jag just nu håller på att recensera för Aftonbladets stora kalendertest. Och även om jag inte har lika mycket erfarenhet av kalenderöppnande som allas våran drottning Margareta Grääs skulle jag ändå vilja kalla mig för en professionell kalenderöppnare. Och i erfarenhet av just en sådan har jag lite tankar kring CAIAs kritiserade julkalender.
Så bra är CAIAs julkalender
Såhär: kalendern är en objektivt rätt dålig kalender. Innehållet består till stor del av utfyllnadsprodukter som en sminksvamp, pincett och återanvändningsbara bomullsrondeller. Tycker jag att företaget skulle skrivit ut på hemsidan vilka produkter kalendern innehöll för mindre grisen i säcken-effekt? Ja, det tycker jag. Tycker jag också att värdet kunde ha varit högre med tanke på att kalendern kostade närmare 1800 kronor? Ja, det tycker jag också. Och allt det här kommer jag gå in på närmare i kommande stora kalendertest.
Ingen vinner när kritik blir personlig
En stor del av framgången med influencer-märken är att det finns en person bakom märket som du följer och litar på. Och där skiljer sig märkena väldigt mycket från andra företag. Det finns ingen enskild känd person bakom L’Oréal Paris, Kicks eller Lyko. Det finns bara företaget.
Därför tycker jag alltid att det är väldigt svårt att prata om till exempel CAIA. Om jag skriver en recension om något jag gillar eller inte gillar finns det alltid i bakhuvudet att detta kommer kopplas ihop med Bianca Ingrosso som person. Om man kritiserar CAIA anklagas man för att vara en del av den obehagliga hatstorm som Bianca Ingrosso personligen får utstå. Och om man istället gillar något gör man bara det för att det är Bianca Ingrossos märke och för att man vill hålla sig på god fot med en inflytelserik kändis.
Visa detta inlägg på Instagram
Man kan absolut argumentera för att till exempel Bianca Ingrosso i detta fallet själv har varit med och gjort sitt namn synonymt med CAIA. I kampanjer, på hemsidan och i sociala medier är det väldigt tydligt att Bianca Ingrosso är ansiktet utåt för märket. Och som ansiktet utåt kan man hävda att både hyllningar och kritik ingår. Men samtidigt – om man läser en bok man inte gillar och skriver en negativ recension innehåller den väldigt sällan ”och eftersom jag blev besviken på boken bör författaren också gå och dö”. Men med influencer-märken tar sig folk en annan ton.
Helt ärligt känner jag mig bara matt på hela grejen. Jag förstår att folk känner sig besvikna över innehållet i kalendern. Det hade jag också gjort om jag lagt nästan 1800 kronor ur egen ficka på CAIAs kalender. Samtidigt får jag obehagliga känslor när jag tänker på den massiva kritik och det hat som Bianca personligen, och inte CAIA, måste ta. Det känns som alldeles för mycket att lägga på en enskild 26-årings axlar.
Psst… Följ Moa Sätter Plus på Instagram för dagliga uppdateringar.